Säännöt FC Raumassa lasten ja nuorten kanssa työskenteleville ja vapaaehtoisille

Puhu lapselle ja nuorelle kunnioittavasti:

• Keskustele kaikkien lasten ja nuorten kanssa.
  • Rohkaise heitä ja vahvista heidän itsetuntoaan.
  • Lapsia ja nuoria ei saa
  • vähätellä
  • haukkua
  • uhkailla
  • nöyryyttää
  • nimitellä rasistisesti tai syrjivästi.
  • Käytä asiallista kurinpitoa
  • Puutu tilanteeseen, jossa lapsi tai nuori toimii väärin.
  • Keskustele tapahtuneesta rauhallisesti lapsen tai nuoren kanssa.
  • Anna lapsille ja nuorille selkeät säännöt. Anna heille myös mahdollisuus pyytää anteeksi ja korjata toimintaansa.
  • Lasten ja nuorten fyysiset, nöyryyttävät ja pelottavat rangaistukset ovat kiellettyjä.
  • Seksuaalinen tai sukupuoleen perustuva häirintä on kielletty

Seksuaalista häirintää on esimerkiksi:

• vartalon tai ulkonäön kommentointi
  • pukeutumista tai yksityiselämää koskevat huomautukset ja kysymykset
  • seksuaalisesti vihjailevat eleet ja ilmeet
  • seksuaaliset viestit, kuvat ja videot
  • seksiä koskevat ehdotukset tai vaatimukset
  • homottelu ja huorittelu
  • seksuaalisävytteiset vitsit ja huomautukset
  • toisen sukupuolen alentaminen.

Lapsella ja nuorella on oikeus koskemattomuuteen

• Lapsella ja nuorella on oikeus kieltäytyä kiinnipitämisestä.
  • Lapsesta ja nuoresta voi pitää kiinni hänen luvallaan, kun häntä ohjataan ja avustetaan tai lohdutetaan.
  • Lapsesta tai nuoresta voi pitää kiinni ilman hänen lupaansa, jos hän tahallaan vahingoittaa itseään tai muita. Jos joudut pitämään lapsesta tai nuoresta kiinni ilman hänen lupaansa, kerro siitä seuran johdolle heti tapahtuneen jälkeen.
  • Lapsilla ja nuorilla on oikeus päihteettömään harrastusympäristöön
  • Valmentajat ja muut aikuiset eivät saa olla päihtyneenä lasten ja nuorten seurassa. He eivät saa tarjota alkoholia tai päihteitä urheilijoille tai kannusta heitä käyttämään päihteitä.
  • Noudata ammatillisia rajoja
  • Älä flirttaile alaikäisen urheilijan kanssa.
  • Torju nuoren lähestymisyritykset kunnioittavasti.
  • Älä utele urheilijan yksityiselämästä, ellet ole huolissasi urheilijan turvallisuudesta.
  • Älä tarjoa kyytiä yksittäiselle urheilijalle ilman hänen vanhempiensa lupaa.
  • Älä ole jatkuvassa kanssakäymisessä urheilijan kanssa harrastuksen ulkopuolella esimerkiksi soittelemalla tai viestittelemällä.
  • Älä peseydy tai pukeudu urheilijoiden kanssa samassa tilassa samaan aikaan, ellei seura ole antanut siihen lupaa.
  • Älä nuku samassa tilassa lasten ja nuorten kanssa yksin. Nukkumistilojen valvojana täytyy aina olla vähintään kaksi aikuista.
  • Älä kutsu urheilijaa kotiisi, ellei mukana ole muitakin urheilijoita tai valmentajia.
  • Älä järjestä kahdenkeskisiä harjoituksia. Harjoituksissa on hyvä olla aina vähintään kaksi urheilijaa tai muita henkilöitä.
  • Jos joudut tapaamaan urheilijaa kahden kesken matkoilla, tavatkaa julkisissa tiloissa.
  • Älä anna urheilijalle lahjoja tai rahaa.

Jos näen jonkun rikkovan näitä sääntöjä, ilmoitan asiasta heti seuran johdolle. Kuuntelen ja suhtaudun vakavasti, jos lapsi tai nuori kertoo itseensä kohdistuvasta epäasiallisesta käytöksestä. Jos olen huolissani lapsen tai nuoren hyvinvoinnista, kerron asiasta heti seuran johdolle.

Jos haluat apua tai tukea urheiluharrastuksessa tapahtuneeseen epäasialliseen käytökseen, voit olla yhteydessä Et ole yksin-palveluun.

Palvelussa voi jutella nimettömästi ammattilaisen kanssa. www.etoleyksin.fi

FC Rauma ry, Football Club Rauma ry

Hakunintie 18, 26100 Rauma